donderdag 4 juni 2015

Anti-Cal deel 2

Nou, dat was even een blond momentje van mij, met het samenstellen van de pakketten voor de Anti-Cal. Excuses voor degenen die geen blauw kregen bij het pakket, maar ik hoop dat alles nu is opgelost.

Voordat de hitte morgen echt losbarst, kun je er misschien nog even twee granny squares uit persen. Ik denk dat ik ze stiekem toch maar alvast aan elkaar ga zetten... Hier zijn de blokken voor deze week.


Blok 1:
roze - roze - mint - roze - olijf - flessengroen


Blok 2:
bruinroze - bruinroze - mint - lila - bruinroze - flessengroen


Zie je trouwens dat de vierkantjes een beetje scheef trekken? Dat komt doordat je continu in rondjes haakt. Zodra granny squares groter worden dan 5 toeren, krijg je dat meestal. Een enkele gelukskont heeft er geen last van, maar de meeste stervelingen wel. Er zijn 2 manieren om het scheeftrekken te verhelpen (als je je eraan stoort):

1. Je kunt je werk na iedere toer keren. De granny square(deken) heeft dan geen duidelijke voor-
en achterkant. Voor zulke kleine squares als deze vind ik dat niet zo'n elegante oplossing, maar als ik grote granny square dekens haak, doe ik dat altijd.


De eerste twee toeren doe ik in dezelfde kleur, en vanaf toer 3 keer ik iedere toer, met als resultaat een perfect vierkanten vierkant

2. Als je kleinere granny squares scheef trekken, kun je ze zodra je klaar bent even stomen (let op: dat kan alleen als je natuurlijke materialen gebruikt, zoals deze Annell Malmedy!). Pin je blok in model op je strijkplank, zet je stoomstrijkijzer op stomen, en houd hem, al stomend, boven (NIET OP) je granny square. Laat 'm even afkoelen, en klaar is Klara. Het materiaal wordt zo ook veel soepeler en aaibaarder.

Let op, je hoeft natuurlijk niets recht te trekken, op te spannen, te blocken, te masseren of recht te trekken als je dat niet wilt. Ik doe het ook pas op het eind... Als ik er dan niet meteen onder kruip, tenminste :o)

Geniet van het zomerweer. Ik kruip onder de airco met de gordijnen dicht en m'n haakwerkje erbij :o)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen