donderdag 21 mei 2015

Anti-Cal

Vorige week schreef ik al over onze Cal. Of liever: onze Anti-Cal. Niet dat we iets tegen CALs hebben (integendeel, we zijn er dol op en verslaafd aan), maar meer omdat onze CAL niet echt een CAL is. Zie maar of je meedoet. Ons boeit het niet. Ik schrijf hier gewoon iedere donderdag (als de winkel dicht is) een voortgangsrapportje van mijn werk en je kunt meedoen als je wilt. Of niet als je niet wilt.

Als je besluit wel mee te doen, dan kun je het volgende verwachten:

Bedshawl Kebab

Aan het einde van dit jaar, zo tegen Kerst, is het de bedoeling dat we klaar zijn, zodat je hoe dan ook een leuk cadeautje voor jezelf of voor je koukleumende moeder, zuster, dochter of vriendin onder de boom kunt leggen. Het wordt namelijk een bedshawl.

En wat moet ik met een bedshawl? hoor ik jullie zeggen. Nou, dat zal ik uitleggen. Hebben jullie nooit dat je ’s avonds in bed zit te lezen (glaasje wijn erbij, of kopje thee) en dat het heerlijk warm is onder de dekens, maar dat je schouders zo koud zijn? Nou, daar heb je dus een bedshawl voor nodig. Eentje die je om je schouders kunt draperen als je wakker bent, en op de voet van je bed kunt leggen als je slaapt (voor warme voeten), of gewoon voor de sier.


Deze Anti-Cal is ook niet heel spannend. Geen nieuwe steken, geen verrassende vormen, geen telwerk. Gewoon heel simpel vierkantjes haken en aan het eind pas aan elkaar zetten – maakt het ook een ideaal project voor de komende zomer (als die er tenminste gaat komen), want je hebt nooit een grote lap op schoot. Dat komt pas in de winter, en dan wíl je wel een hele lap op schoot.


Nog even iets over de inspiratie van het geheel: die heb ik van een Noors blog genaamd Tante Monica. Een tijdje geleden liet ik een plaatje van de deken van Tante Monica zien op Facebook, en prompt kreeg ik een reactie van iemand die precies die zelfde deken had gehaakt voor haar dochter. En dochter reageerde op haar beurt om op te merken dat ze ‘haar’ deken direct herkende. Blijkbaar is het dus een oud patroon, waarvan ik de afkomst niet weet. Als iemand hier het wel weet, laat je me dan even weten waar het vandaan komt?

Oud patroon = vintage, en vintage = hot, en heel erg leuk en gezellig. Het garen dat ik gebruik is Annell Malmedy. Geweldig 100% superwash wol dat ook echt mooi blijft in de was en heerlijk haakt, met naald 3,5 of 4 mm. Slechts 2,95 per bol van 50 gram. De kleuren die erin gaan en het aantal bolletjes dat je er waarschijnlijk van nodig hebt: 

Lila - 1
Roze – 2
Cerise – 2
Hei – 1
Wijn – 1
Mint – 2
Turkoois – 1
Aqua – 1
Oker – 1
Bruin-roze – 2
Olijf – 2
Bruin – 1
Flessengroen – 6 a 7

In de winkel ligt een starterspakketje klaar, met van iedere kleur 1 bol (behalve groen: daarvan zitten er drie in). Het pakketje is 35,00 euro.

Iedere week maken we 2 of 3 Granny Squares van 6 toeren. De zesde toer is altijd flessengroen, en aan het eind zetten we ook alles met flessengroen aan elkaar, en maken we de rand (met franjes).
Natuurlijk staat het je helemaal vrij om je eigen kleuren te kiezen, en om de vierkantjes aan elkaar te zetten terwijl je bezig bent, maar ik vind het fijner om aan het eind zelf de volgorde van de vierkantjes te bepalen, i.v.m. kleuren die wel of niet mooi bij elkaar passen.


Uiteindelijk maak ik zelf 13 x 5 = 65 vierkantjes. Dan wordt mijn bedshawl dus lang en smal. Wil jij ‘m breder en korter, dan kun je bijvoorbeeld 6 x 11 = 66 vierkantjes maken. Of een klein vierkant babydekentje van 8 x 8 = 64 vierkantjes. Kortom, eindeloze mogelijkheden.

Volgende week beginnen we met de eerste vierkantjes, en laat ik ook meteen zien wat mijn favoriete manier is om een klassieke Granny Square te haken.


Ik hoop tot dat. En anders niet :o)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen