maandag 29 december 2014

Az(s)teekjes

Leuk en dank je wel voor al het enthousiasme voor Wieke’s Retro Sampler! We kregen enkele telefoontjes met de vraag of we alternatief garen hadden (garen dat wat gelijkmatiger was dan Fine Tweed e.d.), dus heeft Riet ook twee andere pakketjes samengesteld van Annell Malmedy (100% superwash wol): eentje met “oude” kleuren en eentje met vrolijke kleuren. Deze pakketjes kosten 70 euro.  Keus zat, dus. Maar voorlopig even genoeg over Wiekes Retro Sampler. Daarover later deze week meer. Vermoed ik :o)

Al tijden vraag ik me af wat ik toch voor leuks kan maken van Katia Azteca. Dit garen:


Katia geeft meermalen per jaar fijne boeken uit (van 5,95 per stuk), en deze keer zelfs eentje helemaal gewijd aan Azteca, maar ik kan er nooit iets mee. Dat komt omdat er in die boeken (hoewel erg leuk) eigenlijk altijd patronen voor vesten, truien, sjaals en cols instaan, en voor een enkele been- en/of polswarmer. Allemaal heel geweldig en fijn, maar wat als je nou liever vormeloze dingen maakt? Dekens, omslagdoeken, mega-sjaals en zo. Projecten waar je niet wordt afgeleid door hier meerderen en daar minderen, en oppassen voor het armsgat en voor de zoom en voor de dit en de dat…

Ik kwam er niet uit. Tot ik op Ravelry (waar jullie natuurlijk allemaal allang een gratis account hebben) ontdekte dat het Amerikaanse merk Lion Brand een garen heeft dat precies lijkt op Azteca: zelfde kleuren, zelfde samenstelling (53% wol, 47% acryl), zelfde dikte – naalden 5/6… Bollen van 100 gram voor 7,95...

Colchique. Patroon (gratis in Eng en Fra HIER gevonden.)

Mara. Patroon (gratis in Engels HIER gevonden.)
Nou, jullie begrijpen dat ik een aantal slapeloze nachten heb besteed aan het doorspitten en uitproberen van patronen voor Azteca. Maar goed dat dat spul na 23 keer uithalen nog steeds breit en haakt als een zonnetje. Bij dezen foto’s, allemaal van Ravelry, ter inspiratie. En de deken hieronder vond ik het allermooist (want kind van de jaren zeventig). Ik ga 'm maken met Azteca, dus, en met Annell Eco wol. Deze deken schrééuwt toch “Toppop, yeah!”?

Inspiratie HIER gevonden

2 opmerkingen:

  1. Ben erg benieuwd naar je creatie!
    In ieder geval is het wel mooi garen als het na 23x uithalen nog te hanteren is!
    Na 23x uithalen zou ik het in de verste hoek smijten die ik kon vinden... en dan over 23 weken weer eens opzoeken misschien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke ideeën! "Toevallig" heb ik ook nog wat bollen Azteca liggen, en ik weet ook al een poos niet wat ervan te maken. Ik denk nog even verder, het komt er vast een keer van!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen