dinsdag 26 augustus 2014

Streepjes

De laatste tijd ben ik helemaal van de streepjes. Streepjesdekens, streepjessjaals, streepjesomslagdoeken, streepjestassen. Ten eerste omdat streepjes je van je restjes af helpen. En als je geen restjes hebt (ik snap niet hoe dat kan, maar vooruit), dan kun je een nieuwe verzameling garen aanleggen. Ten tweede is het spelen met kleurtjes en verschillende garens toch het leukste wat er is. Neem nou deze ruana (ruana = poncho-achtige omslagdoek, zoals die al eeuwen gedragen wordt in Zuid-Amerikaanse landen)


Prachtig, hè? Allemaal restjes in allerlei soorten en maten. Wol, acryl, katoen, mohair, bouclé, glitter, dik en dun: alles door elkaar en toch één geheel. Natuurlijk ben ik er zelf ook aan een begonnen :o) 


Het patroon van het project hierboven is trouwens niet online verkrijgbaar, maar met een beetje fantasie kun je het zelf bedenken (dat doe ik ook). Ik heb 200 steken opgezet, met naalden 5. Ik doe 1, 3 of 5 toeren per kleur, zodat ik de doek aan beide zijden kan dragen. Om te kijken of hij breed genoeg is, drapeer ik hem af en toe over mijn schouder. Zodra hij ongeveer halverwege mijn onderarm komt, ben ik op de helft! Als het zover is, en ik heb uitgevogeld hoe ik de “halsopening” moet maken, meld ik me weer.


Behalve zo’n enorme “deken-om-te-dragen” kun je natuurlijk ook een gewone streepjessjaal maken. 


Zoals deze, naar een patroon van Kaffe Fassett uit het boek Rowan 42. Gebreid met alle kleuren Kidsilk Haze van Rowan. Zucht…

2 opmerkingen:

  1. Leuk om dit blog te gaan volgen. Weer allemaal inspiratie; zoals de naam voor de omslagdoek die ik aan het maken ben. Dat is dus ook een Ruana. Ook ik heb nog maar een vaag idee hoe ik de vorm voor elkaar ga krijgen, maar het wordt zeker wat!! En gehaakt :-).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Ik durf nooit zo goed al die materialen-resten door elkaar te gebruiken. Bang dat het een ratjetoe wordt. Tijd om eens wat meer lef te ontwikkelen!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen